20100306

::kau dengkidengki ni apehal??tak dapat apapun mike::

ya Allah..kau berikan lah aku kekuatan dalam menempuh dugaan yang Kau berikan.tabahkanlah hati aku untuk terus menghadapi dan mengharungi suka duka sang kehidupan ini..hanya kepadaMu tempat aku mencurahkan segala keresahan, kesakitan, keperitan akibat durjananya mainan sang kehidupan ini..aku hambaMu yang lemah hanya mampu berdoa agar terus bertahan dengan permainan ini ya Allah..dan jauhkan hambaMu ini daripada segala umpat keji dan fitnah manusia di dunia fana ini..amin ya rabbal alamin

**********************

sumpah aku pelik dengan duniawi ini.apakah lahirnya insan hanya untuk dengki mendengki antara satu sama lain??adakah ini tujuannya mereka lahir ke dunia??apakah mereka tidak punya kerja selain daripada menghitung akan hina dan dina nya manusia lain??menghurung akan busuknya pekung di dada manusia lain??

haish..ya jika namanya manusia..masih nggak punya kepuasan terhadap hasil diri sendiri masih juga mahu berdengki dan berbusuk hati sama manusia lain ya..jika dengkinya sesuatu yang positif masih juga mahu diterima pakai tetapi yang jeliknya negatif saja yang dikutip deh.gi mana keberuntungan yang diperoleh masih juga guwe kabur..andai yang didengki itu lahirnya anakanak hartawan.kerabat ya ngga apaapa kok tapi kalau yang di dengki itu cuma anakanak petani..miskin gitu apaan sih??

herm..pelik jelik dengan perangai manusia ini.kalau yang didengki itu cuma kerana kelebihannya dalam membawa dirinya..yang lain daripada manusia lainnya..yang cuma berfikiran terbuka..yang hanya lawa dan cantik lebih sedikit dari dirinya maka itu sahaja sudah jadi titik penyebab untuk diumpat keji dan dihanjingkan oleh mulutmulut puaka berbau hanyir busuk loji rawatan kumbahan..

owh..lupa..kalau anakanak yang lahirnya dari kampung juga biasa menjadi bahan umpatan dan menerima nasib yang sama..dihina dan dikeji macamlah asal dari kampung itu jijik amat..asal usul lahirnya kamu tidak menjanjikan kamu manusia bertamadun dan berilmu tinggi.

hanya orangorang yang berfikiran tertutup dan mundur sahaja yang biasa melakukan perkaraperkara ini..yang hanya tahu mencari dan menyingkap luar dalam perihal orang lain.yang hanya satu tahu nya iaitu manusia lain tidak boleh lebih dari dirinya..yang mulutnya hanya tahu menjaja cerita orang..yang mulutnya tidak boleh tidak menyimpan rahsia..

ps:terlalu banyak hendak dicakap tetapi tidak terluah oleh sakitnya hati:))

11 comments:

bulat said...

mnusia yg xleyh tgk mnsia len senang..ader jer yg xkena..susah org cam nie..

ayeen:) said...

ye betul tu encik bulat.saya sangat menyokong anda:))

tengs for drop by here:))

widda_me said...

betul2 marah nih...marah wida ek???
huhuhuh

ayeen:) said...

eyh.eyh.terasa ke??

ps:mmg aku marah sgt ni..tp secara umum..tade nak tuju sape2 lah.:))

Beto Rahman said...

org dengki ni sanggup buat ape je nk bg kita jatuh...tut sunggoh.

zulhilmi bdk blur said...

glurp...

widda_me said...

ye lar..terasa lah....
kan akk kata kita kena percaya pada instinc(salah eja kannn???gelak lah!)...

akk..wida dh buat kputusan...xleh terima offer tu...back up wida plz...

ayeen:) said...

beto:aah.aku pon tatau pe yg drg dapat bila tgk org lain jatuh.pelik kan??

zbb:telan liuq byk sikit..ahahah:))

widda:ahaha..if instinct kau betol..means betol la tu.ahaha..

okeh.nnt aku cakaplah dengan diorang. itu hak kau..nak terima or tak:))

wanshah said...

nape cik ayeen marah sangat ni?.. biasa la tu, manusia ni tak lari dari sifat keji. tambah plak syaitan memang menanti ruang yang ada untuk menghasut umat manusia. mintak dijauhkan la dari syaitan dan api neraka. amiinn.. orang dari kg xsemestinya tak berjaya kan?.. kalau nak dikira, orang yang berjaya kebanyakannya berasal dari family yang susah. tengok ditempat kerja sy pun cukup. kebanyakannya berasal dari kg. siap bangga lagi pernah jadi orang kg ada. :-)

p/s: jom melawat, follow dan share link di TKSB.
http://wanshah87.blogspot.com

Azelin M.Marz said...

peh..bahasa yg sgt dahsat..tak terjangkau kot..ahaha

kdg2 fenat nak membebel segala. kekdahnya org itu faham nan hado.

ayeen:) said...

wanshah:ahaha..bukan marah..cuma geram je ngan sikap sebilangan manusia ni..semacam puas bila dapat jatuhkan manusia lain..kan??haish..

angah:ahahaha..gitulah kekdahnye weh..mmg fenat bercakap ngan orang yang otaknya sempit..